Debattartikel kring nya hastighetsgränser
Denna debattartikel är idag den 19/8 publicerad i Södermanlands Nyheter. Nu även på bloggen.
Vägverket lägger sig på rygg för näringslivet!
När Vägverket kom med sitt första förslag till förändrade hastigheter i Sörmland var förslaget utarbetat för att minska miljöpåverkan och öka trafiksäkerheten. Förslaget innehöll många vägar som skulle få sänkt hastighet till 80 km/t. När sedan remissförslaget i dagarna går ut, har nästan alla föreslagna 80 km/t vägar fått behålla sin hastighet 90 km/t. Vi vet att detta kommer att medföra onödigt lidande i form av att människor dör i trafiken. Vi vet att detta kommer att medföra att miljön inte på något sätt förbättras.
Varför har då Vägverket gjort denna kovändning? Jo för att näringslivet påverkar Vägverket att inte bry sig om trafiksäkerheten. Näringslivet högaktningsfullt skiter i om det dör människor på våra vägar bara deras gods och säljare kommer fram några sekunder tidigare.
Framkomlighet och arbetspendling är viktig för kommuner och näringsliv och vad spelar det då för roll om några människor dör på våra vägar. Det sker ju ändå inte varje dag! NTF Sörmland har genomfört mätningar på RV 53 och RV 52 som visar att hastigheterna ligger betydligt över de hastighetsgränser som gäller. Att sänka hastigheten till 80 km/t på bl.a. dessa vägar skulle ge ett lugnare tempo och minska risken att dö på dessa vägar med ca 35 %. Sänkningen skulle dessutom förbättra miljön med ca 10 %. Men det skulle förlänga resan mellan Nyköping – Eskilstuna med ca 1,5 minut och skulle förlänga resan Katrineholm – Nyköping med ca 45 sekunder. Om vi räknar på att det skulle spara ett liv på varje sträcka med de sänkta hastighetsgränserna så skulle samhället enligt SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) spara 34 miljoner kronor. Sett ur den aspekten så hoppas jag att den uteblivna sänkningen sparar tid för de som åker sträckan med minst samma medel. Fast detta resonemang kretsar kring pengar när den största effekten är det personliga lidandet som uppstår vid en trafikolycka.
Nu hävdar vissa att det skulle bli dålig efterlevnad om hastigheten sänktes, det kanske stämmer men skulle vi rätta oss efter efterlevnaden så skulle hastigheten på dessa vägar ligga på 110 km/t för att undvika allt för många hastighetsöverträdelser. Det argumentet är naturligtvis inte hållbart, vi kan i vårt samhälle inte rätta oss efter förbrytare. Detta skulle garanterat öka antalet döda och svårt skadade och naturligtvis försämra miljön kollosalt. Om Polismyndigheten inte klarar av att med sina begränsade medel korrigera felaktiga beteenden på våra vägar, så behöver vi väl inge ge upp kraven på att människor ska följa de regler som finns för vår säkerhets skull. Hur skulle det se ut vid t.ex. knarklangning?
Jag hoppas att ni som har möjlighet, genom remissförfarandet, ser som er uppgift att bl.a. rädda människoliv i Sörmland genom att säga nej till bibehållen hastighet på många av våra vägar med 90 km/t.
Vägar utan mitträcken och med ej förlåtande sidoområden i Sörmland bör få sänkt hastighet för att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken.
Lars Nordquist
Verksamhetsansvarig
NTF Sörmland