BloggProffs

NTF Sörmlands övergripande yttrande om nya hastigheterna

Övergripande svar på remisshandlingarna för det statliga vägnätet i
Sörmland.

NTF Sörmland anser att det är alldeles för lite hänsyn tagen till
trafiksäkerhetsfaktorn. Den föreliggande remissutgåvan har i stort sett endast
tagit hänsyn till framkomlighet. Det föreligger 467 000 meter väg som inte
uppfyller trafiksäkerhetskraven för den hastighet de i remissen är tänkta att ha.
Att ombyggnation kommer att påbörjas är i och för sig positivt men hur många
människoliv och svårt skadade är samhället beredd att offra innan alla dessa
ombyggnationer är klara? NTF Sörmland skulle vilja ha den omvända ordningen
där samhället i första rummet sätter medborgarnas säkerhet och i andra hand
näringslivets transporter.

På grund av ovanstående föreslår NTF Sörmland att de vägar, som inte uppfyller
trafiksäkerhetskraven för den högre hastigheten, sänks till en trafiksäker
hastighet. När sedan ombyggnaden är genomförd så höjs hastigheten till den nya
trafiksäkerhetskvaliteten. Detta gör också att dialogen kring en självförklarande
väg kommer att ha en innebörd för människorna i trafiksystemet, vilket var en av
förutsättningarna för det nya hastighetsystemet.
För att förtydliga, vi ser hellre att de många kilometer 90 km/t väg som inte
uppfyller trafiksäkerhetsstandarden för denna hastighet sänks till 80 km/t.

Princip korsningar
När det gäller remissunderlagets förslag till hastighetsgränser i korsningar med
allmän väg (vilka regleras enligt beslut i lokal trafikföreskrift) är NTF
Sörmlands principiella uppfattning att högsta tillåtna hastighetsgräns skall vara
50 km/t. Vår uppfattning stärks av det faktum att det i Vägverkets skrift ”Interna
råd för lokala trafikföreskrifter om hastighet utom tätbebyggt område”
(publikation 2009:58) står följande: En modern bil klarar i regel av att skydda
passagerarna vid en sidokollision i upp till 50 km/tim förutsatt att människan
använder säkerhetsbälte. Därför bör hastigheten ur krockvåldssynpunkt i
korsningar eller andra platser där det finns risk för sidokollisioner inte överstiga
50 km/t.

Detaljerad beskrivning av alla sträckor med delsträckor.
NTF Sörmland har dessutom gått igenom varje delsträcka och yttrat oss i dessa.

Lars Nordquist

Lämna en kommentar


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu