Svar till: Svarslös Lars Blomkvist
Nu är mannen igång igen han har som vanligt inte förstått något och jag undrar vad Claes Tingvall gjort med Lars Blomkvist. Det måste vara något hemskt.
För Claes Tingvall hör till de människor som hjälp till att minska trafikdödstalen i vårt land.
Nedan är Lars Blomkvist insändare och mitt svar:
Svarslöst?
Eva Andersson, ordförande i Bygg- och tekniknämnden, mina insändare 27/11 och 18/12 hade fråga om nyss avslutade arbeten med att tränga ihop Brunnsgatan. Nu planeras att åter bygga ut gatan för att förbättra framkomlighet. Rese centrum och stationer för utryckningsfordon var ju väl kända innan hopträngningar. Vidare en fråga om Vägverkets
Tingvall har ett finger med i spelet om hopträngd trafik. Båda frågorna är ännu obesvarade. Många är vi som väntar.
Misstanke om Tingvall förstärktes av Lars Nordqvist i hans inlägg 18/1 där han talar om ”större sammanhang”.
Förbättring av framkomlighet, Hamnvägens förlängning med fyra filer är glädjande och kommer att lätta på trafik och luft i innerstaden. Hamnvägen har diskuterats under mer än 30 år. Hade arbeten börjats tidigare samt kostnader
för hopträngningar använts till ringled, hade denna i stort kanske varit klar med mindre trafik, jämnare rytm, bättre säkerhet och luft i staden. Det är tragiskt att Lars Nordqvist (LN) och NTF (SN 18/1) anser reflexen vara ur tiden.
Hur många liv denna lilla billiga bricka sparat får vi aldrig veta, endast att den räddat många. Den har fördelen att synas överallt där den bärs, främst på mörka vägar. Denna lilla liv räddare passar inte längre in i LN:s stora sammanhang. Däremot passar den lätt in i Nyköpings skol budget. Ta initiativ och förse varje elev med reflex med
krav att den skall användas. Då blir det lilla obetydliga stort och synligt.
Lars Blomqvist
Nyköping
Svar till: Svarslös?
Jag kan bara konstatera att Lars Blomkvist inte kan eller inte vill läsa det som står i mina svar på hans insändare. Vad jag får hoppas på är att det finns andra som kan läsa och som förstår denna något osakliga debatt. Jag har sedan länge försökt att använda fakta som argument för det jag skriver, men vill LB inte förstå sakliga argument så är debatten svår att föra.
Claes Tingvall har nog viktigare saker för sig än att agera i Nyköping, där trafiksäkerheten sedan länge gått framåt med minskade döda och skadade i trafiken.
Jag hoppas att du har fel när du tror att Hamnvägen ska få fyra filer, det finns inte en chans att Nyköpings kommun lägger så många miljoner kronor på att bygga en så bred väg. Att det kanske kommer en förlängning av Hamnvägen över Idbäcken må vara hänt men den blir förhoppningsvis inte fyrfilig. Jag ser hellre att dessa pengar används till vård och skola i stället för onödigt breda vägar, detta trotts eller på grund av att jag värnar om trafiksäkerheten.
Det Lars Blomkvist ännu inte förstått trots att jag påtalat det många gånger är att, lagom långsam trafik gynnar trafiksäkerheten och om de som kör i denna trafik även använder sig av ett bra körsätt så gynnar det även miljön.
Vad det gäller reflexerna så uttryckte jag mig kanske inte tillräckligt klart, vi delar inte ut reflexer till allmänheten längre men vi arbetar med projekt i vissa kommuner där vi delar ut reflexer till alla skolbarn. Detta sker tillsammans med kommunerna och i ett större sammanhang, att bara dela ut reflexer har visat sig inte vara lika verkningsfullt som att göra det i ett sammanhang med andra aktiviteters om förstärker användningen av reflexen. Detta är dock bara en liten del av vad vi gör och vi får inga medel av staten för att dela ut reflexer längre. NTF Sörmland anser fortfarande att reflexen är den bästa livräddaren som finns och kan köpas av alla för ca 10 kronor.
Lars Nordquist
Verksamhetsansvarig
NTF Sörmland
Taggar: claes tingvall, NTF Sörmland, Nyköping, trafiksäkerhet