Mopedrapport
Har i dag ägnat mig åt att läsa rapporter från VTI, Vägverket m.fl. En mycket intressant rapport handlade om ”Unga på moped – en studie av riskgrupper och riktade polisinsatser för att motverka trimning” från VTI (Väg- och transportforsknings institutet) Rapport nr 631. Oerhört intressant att se vilken påverkan föräldrar faktiskt kan ha på sina barn. I rapporten kan man läsa följande:
Föräldrarna har en inverkan på ungdomarnas inställning till trimning. Bland dem som trimmar verkar föräldrarna ha en tolerant inställning till trimning. Detta bidrar naturligtvis till att öka riskbenägenheten hos ungdomarna. För att kunna påverka ungdomars riskbeteende i trafiken bör informationen rikta sig till både föräldrarna och ungdomarna. Föräldrarnas ansvar skulle även tydliggöras om de kunde åtalas för tillåtande av olovlig körning.
De viktigaste resultaten av studien kan sammanfattas enligt följande:
• Det finns en koppling mellan trimning och flera riskbeteenden såsom stölder, bråk och förstörelse. Sambanden är däremot inte särskilt starka och man kan inte dra slutsatsen att alla som trimmar är kriminella.
• De som trimmar begår flera lagbrott i trafiken jämfört med dem som inte trimmar.
• De som trimmar har en lösare relation till sina föräldrar, är inte lika engagerade i organiserade aktiviteter på fritiden, trivs mindre bra i skolan och har inte lika stränga föräldrar som de som inte trimmar.
• De som har kört moped under det senaste året men som inte har en egen moped är en grupp som är ganska positiva till risktagande och inte särskilt riskmedvetna. De bör anses som en riskgrupp även om de inte har en egen moped.
• Det finns en positiv inställning till höga farter bland samtliga grupper. Många kan tänka sig att köra i 65 km/h på 50-väg och skulle kunna tänka sig att bryta mot hastighetsgränserna i tätort. Detta är oroväckande med tanke på att de troligen bär med sig denna inställning tills de börjar övningsköra med bil.
• Polisens insatser på orterna hade marginell eller ingen inverkan på ungdomarnas attityder och inställning till trafiksäkerhet.
• Föräldraansvaret är viktigt för att förändra beteendet bland ungdomar och öka effekten av det polisiära arbetet.
Om du vill läsa rapporten i sin helhet finns den att ladda ned på denna länk http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=10108
//Jenny