BloggProffs

Kollektivtrafiken måste komma ikapp bilen

En bussresa på 1950 talet och en bussresa 2011, vad skiljer? Det är inte mycket, lite mjukare säten och säkerhetsbälten i bussen.
En bilresa på 1950 talet och en bilresa 2011, vad skiljer? Det är bättre säten, det är tystare, det är…. Jag kan fortsätta hur länge som helst. Varför har inte bussresandet hängt med, vad är det som saknas hos bussarna som transporteras oss i kollektivtrafiken?
Om bussresandet ska vara en konkurrent till biltrafiken måste kanske bussresandet erbjuda något mer än det gjorde 1950.
Kollektivtrafiken är ytterst viktig för att upprätthålla trafiksäkerheten.
När jag åker buss, ställer jag mig frågan, för vem har vi kollektivtrafik? För bussbolagen skull eller för resenärerna?
När jag åkte buss mellan Nyköping och Katrineholm i förra veckan kändes det som det var för bussbolagets skull vi åkte. Vi var som mest sju passagerare i bussen som var gjord för 50 passagerare, kunde gått bra med en minibuss istället. Vi angjorde alla små orter på vägen vilket naturligtvis tar tid.
Jag jämför med bussen som Åkerbergs trafik kör mellan Trosa och Stockholm, den kör nu 13 turer om dagen, den har internet hela vägen, bra stols och benutrymme, jag kan jobba hela resan utan att hålla i mig. Det är en allvarlig konkurrent till biltrafiken.
För trafiksäkerhetens och miljöns skull ”think outside the box” hitta nya bättre koncept för hur kollektivtrafiken ska användas. Vi behöver fler Åkerbergs.

”LASSE”

Taggar: ,

Lämna en kommentar


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu